Five Aggregates 五蘊

불교에서 오온(五蘊)은 인간을 구성하는 다섯 가지 요소, 즉 색(色), 수(受), 상(想), 행(行), 식(識)을 의미합니다. 이들은 좁게는 개인의 존재를, 넓게는 현상 세계 전체를 구성하는 요소로 간주됩니다. 오온은 연기설(緣起說)과 함께 무아(non-self, 無我)를 설명하는 핵심적인 개념으로, 모든 존재가 오온의 상호작용으로 이루어져 있으며, 고정불변의 실체가 없다는 것을 보여줍니다. 

In Buddhism, the five aggregates refer to the five elements that make up a human being: form, feeling, perception, mental formation, and consciousness. They are considered elements that make up an individual’s existence in a narrow sense, and the entire phenomenal world in a broad sense. 

The five aggregates, along with the theory of dependent origination, are a core concept that explains anatta (무아無我), showing that all existence is made up of the interaction of the five aggregates and that there is no fixed, unchanging entity.

오온(五蘊)의 자세한 의미:
Detailed description of the five aggregates:

색(色)은 물질이다. 우리의몸을 포함해 이 우주전체가 색이다. 우리가 눈,코,귀,혀,몸으로 보고 듣고, 맡고, 맛보고, 느낄수 있는 모든대상이 색(色)이다.

Rupa(색色) is a substance. All the substances that make up our entire universe, including our bodies, are rupa. All objects that we can see, hear, smell, taste, and feel with our eyes, nose, ears, tongue, and body are rupa(색色).
This, rupa 색 色, includes everything: emptiness in space, color, objects, sun, sea, sky, homes, air, H2O, CO2, oxygen, light, smells, heat, cold, taste, sound, and stars in our galaxy and universe.

수(受)는 색과색의 부딪힘이다.  더 나가 수는 받아들임을 뜻한다.
Vedana (수 受) is the collision of rupas. Furthermore, vedana means reception of senses caused by meetings (collisions) of rupas(색色). 
 
곧 우리가 눈,코,귀,혀,몸으로 보고, 맡고, 듣고, 맛보고, 느끼는것이 수(受)다.

이렇게 색과색이 부딪힌 다음에 좋다, 싫다, 아니면 무반응의 감정이 일어나는데 이것이 상 (想Perception)이다.
What we see, smell, hear, taste, and feel with our eyes, nose, ears, tongue, and body creates perceptions of the emotions of like, dislike, or no response arise, and that is Samjna (상 想).

행(行, volition, Intention, action)은 상(相)에 반응하여 나타나는 행위이다. 좋으면 취하고자 하고 싫으면 피하고자 하는 행위자체 (마음먹거나 아니면 행위)로 옮기는것이 행(行)이다.

Samskara(행, 行, volition, intention, action) is a behavior that appears in response to a samjna(상 想).  Samskara(행, 行, volition, intention) is the act itself (either an intention(volition), a decision, or an action) that you want to take if you like it or avoid if you don't like it.

그리고 이러한 수->상->행의 과정을 거치고나서 마음속에 어떠한 일이나 상황, 아니면 사람에대한 관념과 인식이 자리를 잡게되는데 그것이 오음의 마지막인 식(識, vijnana) 이다. 

And after going through this process of Vedana -> Samjna -> Samskara, a concept and perception of a certain event, situation, or person takes root in the mind, which is the last of the five aggregates, consciousness (Vijnana, 식 識). 
This is what gets stored into your conscience(Vijnana, 식 識) in the form of discriminating knowledge, experience, or karma. These are the bases of all our thoughts and actions, evil or good, and that which is suffering.

오온은 변화하고 끊임없이 생멸하는 특징을 가지고 있으며, 이러한 오온에 대한 집착이 고통의 원인이 된다고 불교는 가르칩니다. 따라서 오온을 바르게 이해하고 집착에서 벗어나는 것이 깨달음과 해탈에 이르는 길이라고 강조합니다. 

Buddhism teaches that the five aggregates have the characteristics of changing and constantly being born and destroyed, and that attachment to these five aggregates is the cause of suffering. Therefore, it emphasizes that correctly understanding the five aggregates and freeing ourselves from attachment is the path to enlightenment and liberation.



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